28 d'octubre


 La mula romana ha frenat els viatges interestel·lars.

Avui és 28 d’octubre i el santoral catòlic celebra:

-Sants:

 Alberic, Anglí, Esmarag, Esteve, Faró, Ferruci, Fidel, Firmilià, Francesc, Gaudiós, Germà, Ginés, Joan, Judes, Leonard, Marcià, Neòfit, Odilo, Rodrigo, Salvi, Sigolí, Simó i Terenci.

-Santes:

Arquelaida, Atanasia, Cirila, Neonila i Nita.

Naturalment, per molts anys.

El 28 d’octubre de 1848 es va fer el primer viatge en tren a la península Ibèrica entre Barcelona i Mataró. La història del ferrocarril al nostre país passa per la de moltes companyies privades... però lo curiós del cas és l’amplada de les vies. Es veu que sort en vàrem tenir que a Espanya les vies fossin més amples que a la resta d’Europa, perquè això va frenar que Hitler ens fes entrar a la II Guerra Mundial.

L'amplada de via internacional, o de 1.435 mm, indirectament és perquè els romans feien les calçades d'acord amb la norma que hi cabessin dues mules sense problemes amb els seus respectius carros. Els carros estaven d'acord amb aquesta norma, de manera que la distància entre les dues rodes del carro corresponia a l'amplada de les mules. Com a conseqüència, a les ciutats romanes (com es pot veure encara als carrers de Pompeia) de tant de circular els carros pels carrers quedaven erosionats dos solcs de fins a 10 cm de profunditat a les pedres de la calçada, formant una mena de carril. Això feia que un carro que no coincidís amb aquesta amplada d'eixos es trenqués o no pogués circular amb comoditat. Aquesta mesura no es va perdre, perquè que la majoria de les calçades van continuar en ús després del final de l'Imperi. De manera que les carretes s'han fet d'aquesta amplada fins als nostres dies. Així doncs, la mula romana va determinar no només la mida dels eixos dels carros, sinó també l'amplada de les calçades i l'amplada dels túnels, passant a ser la mida de la majoria de les carreteres. Això va fer que les calçades que es van fer per al ferrocarril fossin de la mateixa mida, perquè que no eren res més que el carro que substituïa les mules. 

Viatges a la Lluna. Es veu que els savis de la NASA no varen poder fer els coets tal com volien per culpa d’aquestes bèsties. Els dipòsits pel carburant de les naus els varen haver de fer més petits perquè, com que els fabricaven lluny i els havien de transportar en tren, si els feien tal com volien no passaven pels túnels, que tal com hem dit eren fets a partir de “mida mula”. 

De manera que si la mula romana hagués estat un animal més gras, ara potser ja seríem a Alfa Centaure!

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Dia Internacional de la Dona i la Nena a la Ciència

Fanatisme cristià

L’home elefant